آشنایی بیشتر با انواع و روش استفاده از باکتری باسیلوس توریجنسیس

محمدرضا زرهون
۲۵ بهمن, ۱۴۰۰
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه
آشنایی بیشتر با باسیلوس توریجنسیس

BT چیست؟

Bt مخفف باکتری هایی است که در سال 1911 پس از کشف اینکه می توانند پروانه های آرد مدیترانه ای را در شهر تورینگن آلمان از بین ببرند، Bacillus thuringiensis ( باسیلوس توریجنسیس ) نامیده شدند.این باکتری های رایج خاک به عنوان حشره کش های میکروبی در قرن گذشته مورد استفاده قرار گرفته اند.

کشاورزان در اروپا اولین کسانی بودند که پتانسیل این باکتری را در سال 1920 شناسایی کردند و کشاورزان آمریکایی از سال 1958 استفاده از آنها را آغاز کردند. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) هم ، آن را به عنوان یک آفت کش در سال 1961 ثبت کرد.

چرا  باکتری های باسیلوس به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند؟ اثر آن ها ارگانیک و بدون مواد سمی خطر ناک است و حشرات بسیار خاصی را تحت تأثیر قرار می دهند و برای انسان، پرندگان، ماهی ها و بیشتر حشرات مفید نسبتاً ارزان و بی خطر هستند.

با این حال، برای اینکه این باکتری ها کارایی مناسبی داشته باشند، باید بدانید که چه نوع حشره ای را می خواهید هدف بگیرید و مطمئن شوید که سویه ای را خریداری می کنید که آن گونه خاص را می کشد.

مرکز ملی اطلاعات آفت کش ها گزارش می دهد که بیش از 180 محصول آفت کش ثبت شده که حاوی Bt هستند! و بسیاری از آنها برای استفاده در کشاورزی ارگانیک تایید شده اند.

ما در این نوشته، انواعی از این باکتری های مفید را که احتمال میدهیم با آن روبرو میشوید، لیست میکنیم

آشنایی بیشتر با انواع و روش استفاده از باکتری باسیلوس توریجنسیس

 

Bt چه نوع حشراتی را کنترل میکند؟

هر گونه از Bt انواع مختلفی از حشرات را می کشد. برخی از گونه ها برای چند گونه بسیار خاص هستند، در حالی که برخی دیگر دسته بزرگی از حشرات را کنترل میکنند. متداول ترین انواع مورد استفاده در جدول زیر نشان داده شده است:

نوع BT (نام علمی ایتالیک)حشرات مورد کنترل
Bacillus thuringiensis kurstaki (Btk) بیشتر کرم های برگخوار (کاترپیلارها)
Bacillus thuringiensis israelensis (Bti)مگس های خانگی، مگس های سیاه گلدان
Bacillus thuringiensis San Diego گونه های خاصی از سوسک
Bacillus thuringiensis tenebrionis گونه های خاصی از سوسک
Bacillus thuringiensis aizawai (Bta) برخی از کرم های برگخوار

از آنجایی که حشره باید سم را بخورد تا تحت تأثیر آن قرار گیرد، به این معنی است که حشراتی که از سطح گیاهان تغذیه نمی‌کنند، احتمالاً با سم تماس پیدا نمی‌کنند و بنابراین تحت تأثیر آن قرار نمی‌گیرند.

به عنوان مثال، حشراتی که در خاک هستند، به احتمال زیاد باسیلوس توریجنسیس را نمی خورند. حشراتی که به سرعت در داخل بافت گیاه وارد میشوند، مانند کرم خوشه خوار ذرت، به اندازه کافی در معرض Bt قرار نمی گیرند

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.